En metode til Personlig Power

Hvor meget vil du tillade dig at være i din personlige power?

…eller kan du slet ikke lide ordet “power”? så kan der netop være rigtig meget at hente her 😉

Som i at stå stærkt i dig…til glæde også for andre!

Det er her, du kan have et godt selvværd og masser af selv-kærlighed.

Et godt selvværd er blandt andet at skabe plads til kærligheden til dig selv og til andre! Det er også at forkæle dig selv! Det er relevant, uanset om du er i et parforhold eller er single!

En stor selvværds booster er at gå fra at være “offer” for dine egne eller de andres meninger, handlinger og forventninger eller de vilkår, der er i dit liv lige nu – til at tage styringen. Så vil du opleve at få mere power og et bedre liv!

Jeg kalder det også: “At komme hjem til dig selv”. Afhængig af din “bagage”, dine vilkår,situationer, tidspunkter, og dine vaner kan det være lettere eller sværere at gøre.

Det er ikke altid, at du kan eller skal lave om på de ydre omstændigheder og da slet ikke på andre personer 😉 men måske DU kan gøre noget andet?

Ofte kan det være befordrende, hvis du evner at mærke dine følelser – uden du behøver dumpe dem på andre!

Det kan være at du giver dig lov til at mærke ked af det-heden eller vreden (skuffelsen, irritationen, ærgelsen mv.), give den lov til at være det, når den nu er der. Og derfra bruge den som brændstof på en konstruktiv måde. Se mere her: Den paradoksale forandringsmetode

Vrede er dybest set en portion livsenergi til at sige nej tak, til det du ikke ønsker – eller ja tak til det du ønsker.

“Ked af det” kan være reel sorg (hvis du har misten nogen eller noget) – men det kan også være frustration, skuffelse eller “stakkels mig”-tårer – og så er det også tid til et skift.

 

Kom ud af offer tilstanden

Stephen Covey sætter det op sådan i bogen “7 Gode Vaner”:

Når du er “offer” kører dette:

Påvirkning => reaktion (hvor du måske tror, at tingene bare sker for dig – at dine følelser og reaktioner sker automatisk, uden du har indflydelse)

Når du tager styring (er proaktiv), så lægger du et bevidst valg imellem påvirkning og reaktion. Det ser sådan ud:

Påvirkning => valg =>(re) aktion!

Fra nu af så læg mærke til de situationer, som generer dig.

Kig så efter, hvor du kunne ændre dit ”valg” og gøre noget andet, eller tænke noget andet – altså være proaktiv!

Måske du kan begynde at tænke anderledes om situationen, dig selv eller den anden?

 

Processen er forenklet sagt:

  1. Du bliver opmærksom på situationen – hvad sker der?
    .
  2. Hvad føler, gør (eller ikke gør), tænker og oplever DU inklusiv følelser og fornemmelser i kroppen?
    .
  3. Hvilken virkning har dine følelser/tanker/handlinger?
    .
  4. Hvad kunne du gøre/tænke anderledes, som var bedre for dig?
    .
  5. Beslut dig for at gøre/tænke ja sågar føle det på en nye måde – det er at sætte et bevidst valg ind
    .
  6. Øv dig – gør det! Og gør det igen og igen….du lærte heller ikke at cykle, det første minut du satte dig på en cykel

Tag styringen for dit liv i dine egne hænder og dermed få meget mere power!

…som igen giver dig større indflydelse og glæde, der medfører mere styring og power!

….som atter giver endnu mere indflydelse og glæde og dermed endnu mere styring og power!

…som…

You got the point 😉

7 reaktioner

  1. Det lyder rart med det der beviste valg – men min udfordring er nok, at jeg tit når at reagere før jeg tænker. Så må jeg nogle gange rydde op bagefter.

    1. Fantastisk at du formår at rydde op, stor respekt herfra, Carsten <3

      Og ja, har vi, det jeg kalder traumeenergi på lager, kan vi ofte komme til at reagerer lynhurtigt og først tænke rationelt bagefter. Jeg har selv været der, og det kan være ret træls.
      Det, du umiddelbart selv kan gøre, er at være opmærksom på kroppen. Lige så snart den spænder op (“eksplosionsfare”), så træk vejret dybt og ånd især godt og langt ud, tramp med fødderne, eller se, om du kan afbryde situationen ved at gå et andet sted hen et øjeblik, bare et andet rum.

      Desuden vil jeg anbefale nænsom traumehealing, for det vil gøre alt muligt godt for dig i dit liv ud over at kunne tænke før du reagerer. Se mere her https://vibranthearts.dk/traumeheling/ (jeg beskriver choktraumer, men det meste gælder også tilknytningstraumer)

  2. “Mærke mine følelser, uden at dumpe dem på andre”…hmn, den tanke kan jeg godt lide. Men hvordan gør jeg det? Synes det lyder svært.

    1. Jeg er glad for, at du kan lide denne tanke, Marianne! Det er nemlig noget, der vil gøre verden et mere kærligt og fredeligt sted, jo flere af os, der evner at lade være at dumpe vores reaktioner på andre.

      OG – ja!
      Det kan være svært – sindsygt svært at nå at gribe sig selv i reaktionen, i at dumpe følelserne på andre.

      En måde, som virker hver gang også overfor dig selv, er den paradoksale forandringsmetode.
      Den ultrakorte version er, at du indeni dig selv siger til de følelser eller reaktioner, som du mærker: “Du må godt være her lige nu!” – og derefter siger det samme til den modstand mod at følelserne/reaktionerne må være der <3

      SE mere her: https://vibranthearts.dk/den-paradoksale-forandringsteknik-selvvaerd-og-positive-tanker/

  3. Det gav mig da lige et løft at vende tingene rundt på den måde. Glæder mig til at lege med det. Tænker, at det sværeste er at huske at gøre det!

  4. Måtte lige prøve kommentarfeltet:-))
    Og ening, det handler om at tage ansvar for sit liv, og slippe offerrollen, det giver så meget frihed:-))

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *